Conchita
"Wat zal ik eens gaan doen", denkt
Conchita bij zichzelf op een regenachtige
zaterdagmiddag in de zomervakantie. Haar moeder is
bezig met het ontwikkelen van een nieuwe formule
voor een geneesdrankje tegen vergeetachtigheid.
Haar vader is aan het werk, hij is kok in het
paleis van de koning. Vandaag komen er hoge gasten
en hij moet een zeven gangen diner klaarmaken voor
veertig mensen. Hij is voorlopig nog niet thuis.
En dan zijn er nog haar broer en zus. Natuurlijk
zit Dimauro zoals altijd met zijn neus in de
boeken. Icilia is luidkeels aan het
zingen in de schuur, terwijl ze bezig is met
haar grote hobby. Ze is heel handig met hout en
maakt de mooiste figuurtjes. In de woonkamer van
hun huisje staan al heel wat prachtige exemplaren
waaronder een paardje, een kasteel en sinds kort
ook een elfje.
Ze overweegt om haar vriendinnetje DJ, een
elfje die in het bos woont, op te zoeken. Maar dat
idee gooit ze al snel in de prullenbak. Dat hele
eind lopen door de regen, nee, dat is niet zo'n
flitsend idee. Ze zucht. Jammer dat het zo regent,
in de zomer speelt ze zo graag buiten in het bos.
Ze ligt op haar bed en laat andere ideeën
langskomen: lezen, mama helpen, koekjes bakken,
vlinders knutselen van dat mooie papier dat ze pas
heeft gekregen van papa. Geen van de ideeën maken
haar enthousiast. Ze staart in de lucht en voelt
zich steeds meer ontspannen. Ik val in slaap,
denkt ze bij zichzelf, terwijl ze de regen
zachtjes tegen de ruiten hoort tikken. Het geluid
werkt hypnotiserend, langzaam glijdt ze weg.
Ineens voelt ze een druk tegen haar neus. Wat
is er aan de hand? Ze opent haar ogen kan in
eerste instantie niet plaatsen wat ze ziet. Het
lijkt wel of ze met haar neus tegen de muur
gedrukt zit. Dan realiseert ze zich dat ze zweeft.
Ze bevindt zich boven in haar kamertje tegen het
plafond aan. Hoe kom ik hier terecht? Na verbazing
maakt een lichte paniek zich van haar meester. Hoe
komt ze naar beneden? Ze wil om haar moeder roepen
maar ze krijgt geen geluid uit haar keel. Met haar
handen en haar voeten zet ze zich af om zich om te
draaien. Dat lukt, ze kijkt nu naar beneden. Als
ze onder zich op haar bed haar eigen lichaam ziet
liggen schrikt ze ontzettend. "Twee ikken?!?" Ze
voelt dat ze met een plof terugvalt op haar bed,
in het lichaam wat daar ligt. Even kan ze zich
niet bewegen. Dan springt ze wankelend op en
strompelt zo snel als ze kan haar kamer uit, op
zoek naar haar moeder. "Mam, mam, waar ben je?" Ze
wil gillen maar er komt een gek gepiep uit haar
keel. Haar stem slaat over en het volume is terug.
Ze gilt door het huis.
Haar moeder komt bezorgd aanlopen. "Meisje, wat
is er dan?". "Oh, mam, er is zoiets geks gebeurd,
ik lag op bed en ineens zweefde ik tegen het
plafond maar ik lag ook nog op het bed, want ik
zag mezelf liggen!" Ze pakt haar moeder stevig
vast, haar armen rond haar middel. Haar moeder
strijkt geruststellend over haar rug. "Liefje, dat
wat je hebt ervaren noemen ze een uittreding".
Conchita laat haar moeder los en kijkt haar vragen
aan. "Een uittreding?". "Ja", zegt haar moeder
nogmaals, "een uittreding." Ze pakt haar hand en
neemt haar mee naar de keuken. "Ga maar lekker
zitten, ik zal een kopje thee voor je zetten en
uitleggen wat er gebeurd is.
Wat is Conchita blij dat ze een moeder heeft
die zoveel weet. Haar moeder is een witte heks en
helpt veel mensen. Van kruiden uit het bos maakt
ze drankjes en zalfjes. Ze weet ook veel van het
leven en de wereld van de dood. Conchita gaat
zitten, ze zit vol met vragen. "Heb jij dat ook
wel eens gehad, heeft iedereen dat wel eens
meegemaakt, wat betekent het, waarom gebeurt het."
"Ho, ho", lacht haar moeder, "een vraag tegelijk!"
Ondertussen zijn ook Dimauro en Icilia op het
lawaai afgekomen en kijken vragend de keuken in.
"Wat is er aan de hand?" Hun moeder vertelt dat
Conchita een bijzondere ervaring heeft gehad en
vraagt ze om erbij te komen zitten. Even later
staat er een pot dampende thee op tafel en schenkt
moeder de thee in de mooie porceleinen kopjes.
"Het is een bijzondere dag" legt ze uit. Ze
gebruiken de kopjes namelijk alleen op feestdagen.
Dimauro vraagt hoelang hij nog moet wachten, want
hij wil weer verder gaan lezen in zijn nieuwe
boek. Het gaat over de geschiedenis van hun land,
daar is hij erg in geïnteresseerd. Als baby was
zijn eerste woord niet "papa" of "mama" zoals bij
de meeste kinderen maar "boek". Toen wisten zijn
ouders al waar het met hem naar toe zou gaan.
Icilia wipt op haar stoel heen en weer, ze raakt
ook wat ongeduldig maar durft niets te zeggen.
Conchita vindt het leuk dat alle aandacht om haar
draait. Mama vraagt haar om te vertellen wat ze
heeft meegemaakt. Terwijl ze dat doet zakt de mond
van Icilia langzaam open en verschijnt er een
frons in het voorhoofd van Dimauro. Hij kijkt
ongelovig en vraagt Conchita of ze zeker weet dat
ze niet gedroomd heeft.
Mama neemt het over van Conchita. Ze vertelt
dat zo'n ervaring een "uittreding" genoemd wordt.
Je geest treedt uit je lichaam, maar zit nog wel
steeds vast aan je lichaam met een zilverkoord.
Als dat koord breekt kun je niet meer terug in je
lichaam. Dan sterf je op aarde en ga je aan je
reis in de sferen beginnen. Maar dat gebeurt bij
uittreden niet. Tenzij je lichaam onbeschermd is
achtergelaten en er mensen zijn die je kwaad
willen doen.
Ze vervolgt dat niet iedereen zomaar kan
uittreden. Bij sommige mensen gebeurt het
spontaan, net zoals bij Conchita. Als je erg
ontspannen bent en je bevind je tussen waken en
slapen dan kan dit gebeuren. Maar je kunt jezelf
ook trainen om uit te treden. Ze komt terug op de
bescherming. Als je bewust bezig bent met
uittreding dan is het erg belangrijk dat je je
lichaam beschermd achterlaat. "Hoe doe je dat
dan?" vraagt Conchita zich af. Van de drie
kinderen is zij degene met de meeste
belangstelling voor de kennis van haar moeder. Ze
wil graag alles leren en weten.
"Het beschermen gebeurt met spreuken en
symbolen." antwoordt mama. "Omdat wij als witte
heksen altijd werken met het Licht vraag je
bescherming en begeleiding in Kracht, Licht en
Liefde van de Engelen van het Licht en de Meesters
van het Licht." Deze woorden heeft Conchita haar
al vaak horen gebruiken. Soms, als Conchita 's
nachts niet kan slapen en opstaat hoort ze haar
moeder wel eens als ze bezig is met haar rituelen.
Ze ziet haar dan ook gebaren maken en kaarsen en
wierook aansteken.
"Hoe ver kun je je lichaam verlaten?" is de
volgende vraag die in Conchita opkomt. Haar moeder
vertelt dat het zilverkoord oneindig ver
uitgetrokken kan worden. Er is geen plek waar je
niet kan komen. Ook kun je door de tijd reizen.
"Door tijd en ruimte reizen?" Dimauro z'n
interesse is nu gewekt. Hij stelt zichzelf voor
dat hij terug kan gaan in de tijd en alles met
eigen ogen kan zien wat hij nu leest in zijn
boeken. "Mam, kan ik dat ook denk je?" Zijn moeder
kijkt hem aan en begrijpt onmiddellijk waar zijn
interesse vandaan komt. "Wie weet jongen, wie
weet."
Iedereen is nu vol aandacht. De regen klettert
tegen de ramen van de keuken. Enkele takken van de
grote boom die naast het huis staat zwiepen met
regelmaat tegen het grote raam. Met z'n vieren
zitten ze aan de ronde tafel, die in het midden
van de gezellige keuken staat. Mama staat op en
zet nog een ketel water op. Ze haalt vier plakken
van de appelcake die ze gisteren heeft gebakken
uit de koekjestrommel. "Ik zal jullie het verhaal
vertellen", zegt ze, als ze weer gaat zitten,
"over mijn eerste uittreding." Ze steekt een
aantal kaarsjes aan op tafel en prevelt hierbij
een spreuk.
Icilia zit met haar duim in haar mond. Dat doet
ze altijd als ze moe is of gespannen. Conchita
vindt het geen gezicht want Icilia is al bijna
veertien jaar. Maar Icilia geeft er niets om en
mama zegt er ook niets van. Dimauro heeft zijn
boek aan de kant gelegd en wacht af. Hij zit
keurig recht en rustig op zijn stoel. Hij vindt
het wel spannend maar omdat hij al zestien is wil
hij niet te kinderlijk enthousiast overkomen.
Conchita nestelt zich behaaglijk in haar stoel en
wacht vol spanning op het verhaal. Mama kan zo
mooi vertellen.
Mama strijkt door haar donkerblonde haar dat
opgestoken zit in een losse knot. Hier en daar
komen er wat haren uit. Ze schenkt nog een kopje
thee in voor iedereen en deelt de appelcake uit.
Op het moment dat ze begint met haar verhaal gaan
de aangestoken kaarsen flikkeren. Iedereen ziet
het. "Dat is oma." zegt mama, "zij komt even
langs." Oma is jaren geleden "overgegaan" zoals
mama het noemt. Oma heeft mama alles geleerd wat
ze weet. Ze was ook een witte heks en heeft heel
veel mensen geholpen met geneeskrachtige drankjes
en gesprekken over het leven en de dood. Mama
heeft nog vaak contact met haar en af en toe komt
ze "langs".
"Ik was ietsje ouder als Conchita", begint ze
haar verhaal, "toen ik dingen ging leren van mijn
moeder, jullie oma. Ik herinner me het nog goed,
het was oma's verjaardag, ze werd 40. Om het te
vieren hadden we taart en lekkere vruchtenbowl. De
hele familie was op bezoek. Oma had me
gewaarschuwd niet te veel van de bowl te drinken,
want er zat bessenwijn in, en ze was nogal
uitgeschoten met de fles bij het maken ervan. Maar
dat proefde je helemaal niet en ik dacht, dat valt
wel mee. Mijn neven en nichten waren er ook. Ze
waren bijna allemaal ouder dan ik en hadden al
eerder wijn gedronken. Ik niet en na een paar
glazen vruchtenbowl was ik flink draaierig."
Icilia grinnikt, ze stelt zich haar moeder voor
hoe ze aangeschoten op het feestje rondliep.
Conchita reageert lichtelijk geschokt maar ook
geamuseerd met "Mam toch!" en Dimauro's gezicht
vertoont duidelijk afkeuring. Hij is altijd zo
beheerst en netjes, zoiets zou hem nooit
overkomen.
Mama lacht en gaat verder. "Omdat ik dacht dat
een beetje frisse lucht me wel goed zou doen liep
ik naar buiten. Het voelde heerlijk zo in de koele
avondlucht en ik liep nog wat verder van het
huisje af. Ik plofte neer bij een boom en keek
naar de sterren die mooi schitterden aan de
heldere hemel. De maan was bijna vol dus was het
niet pikkedonker. Ik bleef naar boven kijken en
voelde me lekker ontspannen en doezelde wat weg.
Ineens besefte ik dat ik zweefde, ik was uit mijn
lichaam en ik zweefde boven de bomen. Ik zag ook
het zilverkoord wat Conchita daarnet aan jullie
beschreef. Toevallig had mijn moeder mij pas
daarvoor verteld over uittredingen dus was ik niet
bang. Opgewonden probeerde ik richting te geven
aan mijn zweven. Dat lukte, ik bewoog me, als een
kind dat net kan zwemmen, door de lucht richting
ons huis.
Een paar meter onder me hoorde ik iets. Ik
probeerde te remmen maar dat ontaarde in een
buiteling in de lucht die gestopt werd door een
uitstekende tak van de grote eik. Onder me zag ik
mijn neef Paldani een meisje hartstochtelijk
zoenen. Samen stonden ze tegen de stam van de eik.
Ik moest vreselijk lachen toen ik zag dat het
meisje Iriana was, een keukenmeisje uit het paleis
van de koning. Ik wist niet dat ze elkaar leuk
vonden. Ik begon naar ze te roepen en te fluiten
maar ze hoorden me niet. Ze gingen helemaal in
elkaar op en hingen letterlijk aan elkaars lippen.
Ik pakte de takken van de eik beet en liet me
stukje bij beetje naar beneden zakken.
Uiteindelijk hing ik tussen een paar takken vlak
boven hun hoofd. Ik boog me voorover en klopte op
het hoofd van mijn neef, terwijl ik heel hard
"Betrapt!!!" riep. Maar ze voelden en hoorden me
niet en gingen enthousiast door met zoenen. Toen
bedacht ik me dat oma had gezegd dat andere mensen
je niet kunnen zien als je uittreedt. En dus ook
niet kunnen horen en voelen, dacht ik."
De thee op tafel was koud geworden, iedereen
was vergeten ze op te drinken. Ze waren allemaal
gekluisterd aan de lippen van hun moeder. Wat een
verhaal!
"En toen, mam, en toen???" roept Icilia. "Ja,
mam", valt Conchita haar bij, "hoe ging het
verder?" Dimauro's oren waren rood geworden. Aan
de ene kant vindt hij het een gênant verhaal, aan
de andere kant toch ook wel spannend. Hij weet
niet wat hij moet zeggen dus zegt hij maar niets.
De kaarsjes op tafel flikkeren vrolijk en maken
grappige schaduwen. Het wordt al een beetje donker
in de keuken, dat komt door het slechte weer.
Mama lacht hartelijk om de reactie van haar
kinderen. "Dat hadden jullie zeker niet gedacht
hè. Ik ben ook jong geweest hoor! Laten we eerst
onze thee opdrinken, dan vertel ik verder." Vlug
slurpen de Cantara kinderen binnen enkele seconden
hun thee op. Weer moet mama lachen. "Oké, oké, ik
ga verder. Ik hing dus in die boom en ik bedacht
dat het wel leuk zo zijn om mijn neef met een
takje onder zijn neus te kriebelen. Ik probeerde
het maar het lukte me niet om een takje van de
boom af te breken. Het leek net of ik geen kracht
had. Ineens herinner ik me dat mijn moeder me
vertelde dat je niet alles kan doen zoals gewoon
als je uitgetreden bent. Je moet door middel van
je gedachtekracht energie bundelen en deze sturen.
Gelukkig dat ik altijd goed oplette als ze iets
uitlegde. Ik zweefde naar het huis voor een
experiment.
Even later hing ik in de woonkamer vol mensen
die allemaal aan het kletsen en dansen waren. De
stemming zat er goed in door de vruchtenbowl van
oma. Ik besloot om iedereen eens flink te laten
schrikken en ik reikte naar de lepel in de
vruchtenbowl. Het duurde even voordat ik me zo kon
concentreren dat ik hem te pakken had maar
uiteindelijk lukte het. Ik begon heel hard in de
vruchtenbowl te roeren. De spetters vlogen in de
rondte. Ik was al bang dat niemand het zou zien,
en mijn arm werd al een beetje lam, toen mijn
tante Similia naar de tafel liep. Toen ze de
ronddraaiende lepel in de bowl zag dansen begon ze
heel hard te gillen. Meer mensen zagen het en
iedereen begon door elkaar heen te praten "Help,
klopgeesten!!!" Oma kwam aanlopen en achteraf denk
ik dat ze direct doorhad wat er aan de hand was.
Moeders hebben namelijk een griezelig goede
intuïtie. Ze liep direct de kamer uit. Ik kreeg de
smaak te pakken en tilde de rokken van mijn tante
Similia op. Deze begon wild om zich heen te slaan
met haar roze tasje. Net toen ik een volgende
streek bedacht had voelde ik dat ik met een enorme
kracht werd teruggezogen naar mijn lichaam. Met
een harde plof kwam ik erin neer en toen ik mijn
ogen opendeed zag ik een hele boze oma voor me
staan. "Op deze manier mag je geen gebruik maken
van je krachten en gaven dame!" zei ze langzaam en
keek me heel indringend aan. Ik kreeg een hele
preek over wat je als witte heks wel en niet mag
doen en ik mocht voor straf vier lange, lange
weken niet buiten spelen."
"Nou, best streng was oma", zei Conchita. De
kaarsen op de tafel laaiden op. Conchita lachte
zenuwachtig "Maar wel terecht hoor!" voegde ze er
snel aan toe. De kaarsen namen weer de gewone
grootte aan. "Ja, oma had gelijk", antwoordde
mama, "en niet alleen dat, het was ook erg
gevaarlijk om mijn lichaam daar zo achter te laten
in het bos. Er had van alles kunnen gebeuren.
"Oh mam, vertel je nog een verhaal?" Smekend
kijkt Icilia haar moeder aan. "Ik vind het altijd
zo leuk als je verhalen verteld!" Dimauro staat op
van tafel. "Ik ga weer verder met mijn boek." Een
zo'n verhaal is wel genoeg voor hem, soms kan hij
zich niet voorstellen dat hij de zoon is van zijn
moeder. Hij is zo anders. Zoiets zou hij nooit
gedaan hebben. Mam zegt altijd dat hij op opa
lijkt. Het is jammer dat hij niet meer leefde toen
hij geboren werd. Dan was er tenminste iemand
geweest die hetzelfde dacht als hij. Hij zucht en
loopt de keuken uit.
Conchita en Icilia blijven achter bij hun
moeder. "Ja, mam, alsjeblieft!!!???" Conchita valt
haar grote zus bij. Mama kijkt naar de klok en
schrikt. "Oh, nee, geen tijd, mevrouw Nagnag komt
zo langs. Ze heeft last van winderigheid en heeft
me gevraagd of ik iets voor haar heb." Conchita en
Icilia proesten het uit. "Winderigheid! Wat een
enorme knallen zal zij kunnen produceren!" giert
Icilia. Conchita begrijpt gelijk wat ze bedoelt
"Ja, als je kijkt naar de omvang van haar." Nog
voordat ze haar zin kan afmaken horen ze een
scherpe stem "Omvang van mijn wat?" Het is ineens
doodstil in de keuken. Mama mompelt iets over
kinderen en loost mevrouw Nagnag, die blijkbaar
zichzelf heeft binnen gelaten via de achterdeur,
de keuken uit en haar werkkamer in.
Het is nog een paar seconden stil en dan gieren
Conchita en Icilia het weer uit. Ze rollen over de
grond van het lachen. Dimauro komt binnen. "Wat is
er nu weer aan de hand?" Conchita vertelt snikkend
van het lachen wat er gebeurd is. Dimauro vertrekt
geen spier "Echt kinderachtig hoor, lachen om
darmgassen." Icilia proest "Darmgassen, wat een
woord, darmgassen!" Dimauro zucht om zoveel
onnozelheid en loopt de keuken uit. Conchita
schatert het ook uit. Ze houdt haar hand voor haar
mond, straks komt mama hen een standje geven omdat
ze te veel lawaai maken.
Een paar minuten later kruipt Icilia steunend
en kreunend vanonder de tafel vandaan. Ze is
helemaal leeg gelachen. "Ik ga weer verder naar de
schuur hoor zusje, ik kan niet meer" zegt ze met
een schorre stem en vertrekt naar buiten.
Conchita's kaken doen pijn van het lachen. Ze gaat
op een van de stoelen aan de grote ronde
keukentafel zitten en ondersteunt haar hoofd met
haar twee handen. De kaarsen branden nog.
Conchita kijkt in de kaarsen en denkt aan haar
oma. Ze kon altijd heel goed met haar oma overweg.
Tot haar dood heeft oma bij hun in huis gewoond.
Dat was altijd erg gezellig. Haar moeder en haar
oma waren heel vaak samen bezig met rituelen en
het helpen van mensen uit de buurt.
"Nènè, ben je daar nog?" fluistert Conchita. Ze
noemde haar oma altijd Nènè, dat was een
liefkoosnaampje. De kaars flikkert even als
antwoord. Wat zou ze graag even tegen haar oma
aanhangen. Oma kon ook zo mooi vertellen, net als
mama. Dan ineens ziet ze oma naast haar staan. Ze
ziet haar niet helemaal helder, maar een beetje
vaag. Er is een mooi licht om oma heen. Ze schrikt
een beetje, dit is de eerste keer dat ze oma kan
zien. Ze heeft haar wel vaker gehoord en gevoeld
maar nog nooit echt gezien.
Oma wenkt haar om mee te komen. Conchita volgt
haar. Oma loopt dwars door de keukendeur heen. Gek
om te zien. Conchita maakt de deur open en kijkt
waar oma heen is gegaan. Ze ziet haar zweven door
de gang, de trap op naar boven. Weer zweeft oma
een deur door. Het is Conchita's slaapkamerdeur.
Ze loopt haar kamer binnen en gaat afwachtend op
haar bed zitten. Wat wil oma haar zeggen? Oma
gebaart haar om op bed te gaan liggen. Ze gaat
liggen en oma maakt allerlei symbolen boven haar
lichaam. Conchita kijkt aandachtig toe. "Wat
betekent dit nènè?" vraagt ze maar oma geeft aan
dat ze stil moet zijn. Conchita sluit haar ogen en
geeft zich over aan de situatie. Ze heeft een idee
wat er zal gaan gebeuren en wacht af.
Ze opent haar ogen als ze oma's hand in de hare
voelt glijden. Ze is niet verbaasd als ze ziet dat
ze niet meer in haar kamertje zijn. Ze zweven
samen buiten door de lucht, boven hun huis. Wat
gek, het regent en het waait maar ze hebben er
helemaal geen last van. Ze heeft het niet koud en
ze wordt niet nat. "Waar gaan we heen Nènè?" Oma
lacht alleen maar. Het valt Conchita op hoe jong
oma er uit ziet. Ze lijkt veel jonger dan toen ze
nog leefde. Ze is blij om samen met oma te zijn.
Ze zweven een tijdje en Conchita herkent het
landschap niet meer. Ze zijn ver van huis. Zo ver
is ze nog nooit geweest. Ze naderen een klein
dorpje. In een piepklein huisje midden in het dorp
dalen ze neer. Ze vliegen zo hand in hand dwars
door de muur heen naar binnen. Conchita verbaast
zich hierover. Van haar oma heeft ze het al eerder
gezien maar dat zij dit zelf ook zou kunnen!
Het huisje is zo klein dat er maar één vertrek
is. De ruimte doet zowel dienst als kamer, keuken
en slaapkamer. Er bevindt zich een bedstede aan de
ene kant van de kamer. De deurtjes ervan staan
open. Een man van rond de dertig jaar zit op een
stoel naast het bed en houdt de hand vast van een
ongeveer even oude vrouw, die in de bedstede op
het bed ligt. De man kijkt heel bezorgt. De vrouw
is overduidelijk erg ziek en kreunt zachtjes.
Conchita ziet de zweetpareltjes op haar voorhoofd.
De man is aan het bidden. Hij bidt om hulp. Ze
luistert naar zijn gebed en begrijpt dat ze geen
geld hebben voor een dokter en dat zijn vrouw erg
ziek is. Ze voelt een diep medeleven met de man.
Ze kijkt naar haar oma. Deze knikt Conchita
toe, zo van, het komt wel goed hoor meisje. Dan
vult ineens een prachtig wit Licht de ruimte. Een
figuur komt uit het Licht naar voren en blijft
even staan als hij Conchita en haar oma ziet. Na
een korte telepathische onderlinge begroeting die
Conchita ook kan begrijpen, ze weet niet hoe,
beweegt de Lichtfiguur zich richting het bed.
Vanuit de handen van de Lichtpersoon stroomt er
Licht naar het hart van de vrouw. Vervolgens zet
hij zijn hand op haar voorhoofd. Weer ziet
Conchita dat er Licht verschijnt. Eerst om haar
hoofd en daarna om de rest van haar lichaam. Na de
behandeling met Licht, die niet lang duurt, gaat
de Lichtpersoon achter de man staan. Hij legt zijn
handen op de schouders van de man en fluistert in
zijn oor "Het is altijd goed om te bidden. Geef
nooit de hoop op. Heb vertrouwen."
De man verschuift iets op zijn stoel en kijkt
om zich heen. Het lijkt net of hij iets merkt maar
toch ziet hij niets als hij de kamer rond kijkt.
Conchita is erg onder de indruk. Ze durft
echter nog niets te vragen en blijft alleen maar
kijken. De Lichtpersoon verlaat de kamer. Oma pakt
Conchita's hand en ze komen dichterbij de vrouw in
de bedstede. Het Licht is nog steeds prachtig
zichtbaar om haar heen. De vrouw opent even haar
ogen en kijkt haar man aan. Deze is ontroerd en
begint te huilen. De vrouw zegt heel zachtjes
tegen hem "Maak je geen zorgen, het komt goed."
Dan sluit ze haar ogen weer en valt in een diepe
slaap. De zweetpareltjes van haar voorhoofd zijn
verdwenen en haar kleur is beter dan eerst. De man
huilt van opluchting en dankbaarheid.
Oma en Conchita verlaten het huis en zijn heel
snel weer terug bij het ouderlijk huis van
Conchita. Conchita kan niet geloven wat ze heeft
meegemaakt. Wat mooi en magisch was dat moment dat
de vrouw behandeld werd met het Licht. Ze vraagt
zich af wie de Lichtpersoon was.
Oma heeft de hele tijd niets gesproken. Ze
brengt haar terug naar haar lichaam. Daar zit
Conchita's moeder al te wachten. Oma lacht naar
Conchita en gebaart dat ze terug kan gaan in haar
lichaam. "Oh, Nènè, bedankt. Het was prachtig. Ik
hou van je." Conchita sluit haar ogen en komt
terug in haar lichaam. Dit keer is het niet met
een schok. Ze opent haar ogen en kijkt haar moeder
aan. "Mam, ik ben met oma mee geweest." "Ja,
lieverd, ik weet het. Toen ik je hier op bed zag
liggen voelde ik de bescherming die oma rond je
lichaam had aangebracht. Wat heeft ze je laten
zien?"
Conchita vertelt waar ze is geweest met oma en
vraagt haar moeder of ze weet wie de Lichtpersoon
is. Haar moeder legt uit dat dit een Lichtwerker
is, iemand die werkt met goede krachten, een witte
heks of een witte magiër. Deze persoon treedt uit
zijn lichaam en reist door de ruimte om mensen te
helpen. Hij hoort de gebeden van mensen en
behandelt zieke maar ook bijvoorbeeld verdrietige
mensen. Doordat hij alleen in de geest reist kan
hij beter zien wat er aan de hand is met iemand.
Hij ziet gelijk waar hij de betreffende persoon
moet behandelen. De genezing kan zo in diepe
stilte en rust plaatsvinden. De betreffende mensen
weten niet dat ze geholpen worden. Soms voelen ze
wel iets, maar weten ze niet wat het is. Vele
onverwachte genezingen zijn het resultaat van het
werk van een Lichtwerker.
Conchita denkt in stilte na over hetgeen haar
moeder vertelt heeft. Wat magisch allemaal. Wat
prachtig als je dit werk mag doen. Conchita's
moeder denkt dat het niet voor niks is dat ze dit
heeft meegemaakt. "Dat oma je dit heeft laten zien
heeft een reden meisje. Misschien is het je
toekomst wel. Wie weet, mag jij later mensen op
die wijze helpen genezen."
"Denk je dat ik dat kan mam?"
"Misschien is het deze taak, misschien een andere.
Maar ik weet zeker dat je bijzondere gaven hebt
meisje."
Mama laat haar alleen op haar kamer. Conchita
staart naar het plafond en denkt na. Wat een
bijzondere dag was het vandaag. En mama zei dat
dit nog maar het begin is. Aan de ene kant is ze
een beetje bang, aan de andere kant opgewonden.
Wie weet wat ze nog meer zal meemaken.
Einde
|